< Till bloggens startsida

norr ut

_Ja, så efter Queenstown hoppade jag på Straybussen som körde mot Mount cook. NZ högsta berg. Hittade snabbt ett gäng sköna människor som jag manipulerade till att gilla mig! Tyvärr var vädret dåligt så vi kunde inte se mount cook, vilket liksom förstörde grejen eftersom det var därför vi kom hit. Jag och fyra till gick fortfarande promenaden till utkiksplatsen vilket var skönt. Skönt att röra på sig efter QT. På kvällen gjorde busschauffören mat till hos, han gjorde Bananasplit! Alltså vad jag har saknat det! Så gott!

Dagen efter åkte bussen mot Rangitata. Där jag testade på white water rafting och cliff jump. Var riktigt roligt, ett 3 timmar långt äventyr, Fick även Lunch och BBQ så var rena rama lyxen. På kvällen blev det filmkväll med hela bussen och en till god Dessert!

Nästa stopp skulle bli Kaikoura men jag hoppade av i Christchurch för att se den jordbävningsdrabbade staden, Var häftigt att se. Byggnader som var helt eller halv förstörda. Det som påverkade mig mest var att se den fina katedralen helt förstörd. Vet inte varför men  berörde mig väldigt mycket att se en katedral så förstörd. Det coolaste i Christchurch var det tillfälliga city center. De hade byggt om kontainra1r till affärer och restauranger., såg riktigt häftigt ut! Ja, så gick mest runt i Christchurch denna dag för att se staden, träffade några mer från stray som hoppade av som jag umgicks med på eftermiddagen. Glad att jag stannade här

Så en ny buss nästa dag som tog oss mot Kaikoura där jag såg min första val. Alltid härligt att se en ny djurart för första gången. Var en Sperm whale! Såg även lite delfiner, sälar och albatross. Fick även en den klassiska bilden med valens svans upp ur ytan. Efter det var det mest chill.

Nu sitter jag på färjan från Picton till Wellington. Imorgon bär det av mot Tongarino national Park för att förhoppningsvis göra 7-timmars hiken som jag inte kunde göra förra gången! Återkommer efter det

Hasta la vista Baby

Queenstown, BÄJBY

Hur ska jag börja det här inlägget? Kan ju skriva om vad jag gjorde i Queenstown.¨

Första dagen i QT efter Stewart island så träffade jag inte tjejerna så mycket. Eftersom jag på morgonen gjorde canyoning med Phil och Brandon. Om ni undrar vad canyoning är så vet jag inte riktigt hur jag ska förklara det , men man göra massa saker. Cliff jump, åker ner på vattenfall, absailing och ziplining. Var roligt! Det var St: patricks day  denna dag, så var stor fest i QT på kvällen, jag hade på mig en utstyrsel som jag inte tror Max skulle ha godkänt. Var ute med mitt gäng för sista gången vilket kändes väldigt tråkigt. Visst man gör resande för att se och uppleva saker, men folket man träffar är minst lika viktigt. Trodde inte jag skulle träffa fyra så bra människor under min restid. Saknar dem väldigt mycket!

Dagen efter så gjorde jag en aktivitet på morgonen med Brandon, ShotoverJet! Det var riktigt kul dock kort. På eftermiddagen hängde jag äntligen med tjejerna. Jag, jenny och ellen lunchade i en park. D var rätt bakfylla. Jag däremot var full av energi så gjorde hanggliding på eftermiddagen. Var riktigt bra det med. Perfekt väder och utsikten var helt sjukt vackert!

Blir lätt långdragigt att skriva vad jag gör alla dagar kände jag precis.

Sammanlagt spenderade jag 10 dagar i QT, där jag gjorde förutom ovanstående aktiviteter, ziplining – som var sådär, Rock climbing- som var riktigt roligt, Flyboard – som var ännu roligare, samt 4W-driving. Vi körde på en av världens farligaste vägar. Där såg jag den vackraste landskapet jag har sett. Var berg, en canyonen där en flod åkte igenom, solen lyste på bergstopparna. Var så otroligt fint!

Det som har varit allra roligaste är dock att träffa tjejerna. Man märker hur mycket man saknar dem när man ser dem. Vi chillade mest ihop vilket var behövligt efter de första veckorna. Hade nog 5-6 filmkvällar. Dessa 10 dagar har nog varit de bästa på min resa såhär långt. Staden queenstown hjälpte till mycket med det. Älskade verkligen QT, så vackert och atmosfären var så härlig. Förstår verkligen varför de flyttade hit.

Det var lite om min tid i QT, just nu är jag i Christchurch men dit kommet vi till i nästa inlägg:D

Måns

Jag igen

Att skria mer frekvent gick ju åt skogen och på tal om skog så finns det många träd här. Och på tal om här, så är här  Queenstown! Men mer om det senare.

Stannade bara en dag i QT innan vi åkte mer söderut mot Milford Sound. Milford sound, so är en fjord och helvete vad vackert det va. Dramatiskt och så fint. I början var vädret riktigt dåligt väder men som tur va sprack det upp när vi kom fram! Milford sound var, har aldrig sett något liknande, var så fint! Rekommenderar alla att åka hit. Sen åkte vi mot vår boende som var ute i ingenstans, ingen el efter 10 och absolut ingen täckning, väldigt mysigt ställe dock:D

Dagen efter åkte buss mot invergarcill där vi bytte buss mot färja och åkte över till Stewart Island. NZ tredje största Ö. Resan med buss och färjan tog hela dagen så vi gick och la oss. Dagen efter utforskade vi ön på två hjul. Cykeltur! Och ni som har läst bloggen vet att jag inte är ett jättefan av cykling, men det struntade jag i. vilket jag nu ångrar. Helvete vad upp och ner va det. Ner är härligt men upp är förfärligt. Vi la av efter 3timmar, var dock nog. Fick se mycket av ön som var fin. Var även på den enda puben så tror vi gjorde allt man kunde göra på ön! Härlig dag. Klockan fem åkte vi tillbaka mot QT . Där jag äntligen fick träffa Jenny, Angelica och Ellen!! Så kul, saknade vänner!!!

Sitter nu här efter ha spenderat 8 dagar i QT med desa tjejer. Mer om våra äventyr på nästa inlägg. ’

Hakuna matata

Hej igen! Blev ett längre uppehåll än vad jag hade tänk mig. Så var va jag?

Jo, resan fortsatte från Punakaiki mot Franz Josef och Fox Glacier. Där jag fick göra en av de häftigaste sakerna jag har gjort i mitt liv. Skydiving. Gjorde det vid Fox glacier, som enligt Lonely planet är världens näst bästa ställe att göra det på, och jag förstår varför. Så himla vackert! Vill göra det igen och igen! Nästa dag spenderades också i Franz josef och då var planerna att isklättra på glaciären, dock blev det inställt på grund av vädret så istället för att klättra fick vi gå på den. Vilket också var najs, kändes mäktigt på någotvis att vandra på en glaciär. Åkte helikopter till galciären, första gången i mitt liv! Pricka av så mycket på min Bucketlist.

Nästa ställe var Wanaka en sjukt fin by. Alltsaå utsikten var helt magiskt! NZ är så fotogenisk. Här i wanaka gjorde jag den roligaste aktiviteten so far. Åka och flyga ett stuntplan. Först fick jag styra den när vi åkte uppåt, sen visade han några tricks innan jag själv fick göra en loop och en snurr. Men efter det var det roligaste. När han gjorde sjukt många konster. Var så häftigt och roligt, precis vad jag gillar. Och inte nog med det så var vädret fantastiskt så fick sjukt fin utsikt samtidigt som jag hade roligt! Rekommenderar alla att göra det!

Dagen efter så hoppade jag Bungy Jump 134meter och världens högsta swing med Phil. En härlig upplevelse. Gillade swingen mer, har en så fantastisk video med min Gopro när vi swingar. Queenstown var nästa topp. Kom dock dit sent så hann inte göra så mycket, testade den berömda Fergburger och gick runt i staden.

Detta var allt för denna gången, ska försöka skriva mer frekvent så jag kommer ifatt var jag är nu. Men mer om det nästa gång-

Hoppas alla har det bra!

på tredje dagen uppstod han

Ber om ursäkt för det långa uppehållet, har inte haft wifi. Trodde att det skulle vara hur lätt som helst att få wifi i NZ, men ack så fel jag hade. Men nu är jag glad!

Här är vad jag har hållit på med!
Resan från Wellington blev mycket mer intressant än vad som var tanken! Det var så dåligt väder att färjan inte kunde åka så vi fick flyga över och vilken flygtur. Var ett litet flygplan med 12 personer i och herregud vad läskigt flygturen var. Det lilla flyget mot naturens krafter, flygplanen svängde hit och dit. Efteråt var det coolt men i flygplanet så var man inte det starkaste! Väl landat så åkte vi till National Tasman park.

Dagen efter började  bra, vi gick en 4h lång hike i parken, riktigt vackert, tanken sen var att vi skulle kayak till backa. Men då började magonten och den ökade och ökade. Fick ta en vattentaxi istället, vilket dock var roligt. Smärtan gick inte över så var tvungen att åka till sjukhuset med ambulans. Troligtvis var det något som var kopplat till min tidgare magont ,det hittade dock inget allvarligt och proverna var bra. Men var orolig där ett tag. Fick lämna sjukhuset dagen efter. Tog det lugn då och bodde på hotell, så skönt att ha eget rum!

Dagen efter började dock resan igen, nu utan alkohol och ska äta mycket bättre än innan. Mötte upp mitt gäng i Punakaiki. En liten by med fin solnedgång. Var en lugn dag där vi chillade med massa folk. Vilket var skönt med tanke på vad som har hänt.

För att det inte ska bli för mycket text så lämnar jag er här och fortsätter att berätta någon annan gång. Ni behöver inte vara oroliga. Jag mår jättebra och har så fruktansvärt roligt, gör så sjukt roliga saker och har de bästa folket runt mig! Tills nästa gång!

hipp hurra för här kommer bumbibjörnarna

Livet leker som gubben sa!

Jag har det bra om ni undrar, så ni kan ta det lugnt där hemma! Saker er dock!

Vad har hänt i mitt liv sen sist vi pratade. Jo jag hoppade på en ny buss mot nya äventyr., Fann 2 otroligt härliga engelsmän på bussen. Första stoppet var Lake aniwhena, ett kulturell stopp med sjukt god mat! Fiskade även ål, inte varje dag man gjorde det. Ett jättefint ställe!

Andra stoppet var Blue Duck Lodge, mitt ute i ingenstans, var sjukt bra väder så var härligt det med. Här sköt jag såna där oranga saker i luften, Gick sådär 2/10 och ett blåmärke var mitt resultat. Dagen avslutades med att vi grillade marshmallow framför en brasa.

Tredje dagen så skulle vi har gjort en av världens finaste 1dags hike, dock blev det inställt på grund av dåligt väder, vilket var trist. Men sånt är livet. Istället åkte vi till Wellington, huvudstaden där det också var dåligt väder. Men det gjorde inget för vi var på en pub hela kvällen.

Idag har vi spenderat dagen i Wellington med at gå på ett museum. Kom fram till att jag inte riktigt gillar museum men var helt okej.  Dock drack jag världens äckligaste apelsinjuice där, vilket inte var så kul!

Imorgon bär det av mot södra ön och abel tasman!

Kort info vad som händer för mig. Har hittat 4sjutk sköna människor som jag hänger med! Är så roligt att träffa nytt folk och fina de rätta. Kommer bli tråkigt att lämna dem i framtiden men har några dagar till med dem. Hejdå och kul att du hart det bra i Alperna Carro!

Funkar inte att lägga upp bilder för mig, men kolla på facebook där finns det några.