< Till bloggens startsida

# 16 TJENA GUBBEN

Bonjour mes frères et sœurs.

Zupp?

Här kommer en liten update från ett blåskiftande vrak någonstans nere i franska alperna. Blåmärken börjar liksom bli lite min grej tror jag...

Jag har det braaaa här, börjar få lite lätt separationsångest för när jag ska lämna det här stället. Så mycket underbara människor ! Och vår lägenhet, jag vill inte flytta därifrån.

(Första veckorna hade vi inte helt sällan oväntade besök. Eftersom vi varken hade skylt eller nummer på vår dörr kom det in lite diverse personer som helt enkelt trodde att de bodde där. SÅ, detta tog jag i mina händer och löste problemet på detta sätt:

Märkte dörren helt enkelt. + att alla hälsar så trevligt när de kommer in till oss nu!)

Annars då? Jo, jag tappade bort min plånbok när jag var ute sist- hittde den igen hos en söt polis! Ibland går jag och badar i Sportcentret. Vi har nämligen köpt säsångskort där. De har både trampoliner, hoppborgar och bollhav! Vi äter mycket korv, och den grönsaken som är prisnedsatt just denna veckan. Oftast är det broccoli. Men det är väl nyttingt och bra. Jag har blivit lite solbränd i ansiktet men är logiskt nog likblekblå på halsen. Vilket resulterar i att jag ser ut som att jag har solat i solarium i polo - Schnyckt!

Ja, har ni frågor om mitt liv är det bara att ställa dem kompisar.

Mister Moe och Lowisa picnicar på berget

Våra absolut bästa brorsor! Abbe och Fredrik <3 Hjärta till dem!

Picnic med Jokergänget - Det är så vårt hus heter.

Nu ska jag hem till Moa som är sjuk. Kanske koka henne en kopp te som den snälla och omtänksamma själ jag är.

Ha'de! (måste erkänna att den där förbannade norska frasen var svårare att bli av med än man kunnat tro...)

Hej hå Hej hå

Jag iden då.

Vad har hänt på dessa två dagar jo en hel del faktiskt. Igår var jag som jag skrivit innan på en aktiv vulkan. Kallad white island. Var riktigt coolt och väldigt fint. Härligt att få känna moder jords krafter. Var ingen lavavulkan så man såg intet sådant utan var mer aska, stenar och sulfid. Dock fortfarande coolt. Innan vi tog oss tillbaka till fastlandet fick vi bada vid ön. Inte varje dag man har en vulkan till badgranne. Var underbart. Vädret båda dagarna har varit helt fantastiskt! Njuter! Efter det bar det mot Rotura där jag och en tysk tjej gick på marknad. Vi åt till vi storknade. Efter det försökte en man göra oss till kristna gick dock inte så bra, fick en liten bok som skulle motbevisa evolutionen. Var riktigt rolig läsning!

Dag två, idag började med att besöka Hobbiton. Som var riktigt häftigt och fint det med, allt här är fint. Var ganska dyrt men värt det tyckte jag. Coolt att ser alla små hus och få höra hur mycket jobb de la ner på filmerna. Hobbiton turen slutade på Green dragon där vi fick oss en öl! Så gott!

Efter det så gick jag och den tyska tjejen en tur genom staden. Rotorua är en väldigt mysig och fin by. Rekommenderas att åka hit! Sen har jag mest chillat, fixat med bilder och lite så. Ikväll så ska vi testa roturas uteliv, får se om det kan slå kalmars?

Hoppas alla har det bra hemma:D:D

hä'r kommer alla känslor på en och samma gång

Jag igen dåva.

Lever i ett paradis här nere. Att ett land kan vara så vackert är helt oroligt. Var du än tittar så är det så fint! Men vad har jag gjort sen vi sist hördes av jo, detta:

Det bar av mot Öst kusten av Nya zealand med en buss på 15personer. Det började lite oroande då busschaffören var ny på jobbet och hade ingen koll, men det ordnade sig tillslut. Första stoppet var Gisborne, en surfstad. På kvällen hade vi bbq och gick ner till stranden och gjorde upp eld, drack öl och sjöng tillsammans. Var hur mysigt som helst!

Dag 2 så fick vi mata stingrays, var lite coolt. Och så surfade jag lite. Går framåt dock långt ifrån duktig. Är riktigt roligt i alla fall. Sen bar det av mot NZ längsta pier. Där jag och en kille till hoppade i och badade. Så skönt att bada i havet! Är glad att jag är i ett varmt land! Slutdestination var te aroar där vi bodde i ett jättemysigt hostel. Tjejerna här skulle älskat det.

Dag 3, alltså igår,  åkte vi ut till Nz östligaste fyr. Här fick vi se underbar natur. Är så sjukt vackert här!! Sen stannade vi på en glass och nötfabrik och fick testa hemmagjord gass, så gott! Slutdestinationen var tekahora. Där vi snorklade, kajakade lite och drack öl och njöt av det fina vädret. Umgicks till småtimmarna. Idag så är det en vilodag tills imorgon då jag kommer besöka en aktiv vulkan, lite häftigt kan jag tycka!

Det som är mest härligt är alla människor man träffar, man har så kul ihop! Älskar att resa:D :D

Hörs framöver.

Lissabon!

Hej hej.
Idag gick Tobbe och jag upp okristligt tidigt för att hinna med planet mot Portugal och Lissabon. Här har vi ägnat söndagen åt att spatsera runt i solen och titta på fina husfasader och utsikter och annat spännande. Dag ett här resulterade även i inte mindre än åtta köpa-knark-förfrågningar, den första redan under frukosten. Sååå skumma ser vi väl ändå inte ut att vara? Jag har även sett till att skämma ut mig en smula på den lokala indiska restaurangen, genom att göra ett par av mina extra höga och olägliga hickningar. Fin start på resan!

Nu ska vi fundera ut morgondagen. Puss på er!

Fin utsikt!

Mannen som vakar över vår säng. Vi kan inte riktigt komma överens om det mest liknar Zlatan/Jesus eller DiLeva/Ola Salo. Vad tycker ni?

Puss och kram!

on my way§

Hejsan hoippsan fallerallera när julen kommer ska varenda unge vara glad. Nej det är inte jul här men kul har jag i alla fall!

Sen jag senast skrev har jag Varit på tre härliga ställen. Eller det första var inte så jättehärligt, men det var på grund av vädret. Hette HaHei beach, en liten semesterställe som skulle varit mysigt i solsken. Som tur va hade vi en rolig BBQ på kvällen, så det var ju najs!

Dagen efter var dock helt fantastisk, sjukt bra! Åkte till en surfstaden Raglan. Var så vackert här och vädret var underbart. Testade på Surfing vilket var svårt men riktigt roligt! Lyckades stå upp ett antal gånger! Denna underbara dag avslutades men en fin båttur till solnegången med allt folk från Bussen. Trevligt var ordet! Är så sjukt roliga människor som jag är med just nu, det gör allt så mycket bättre!

Igår så stannade vi fört till i Waitomo grottorna där man fick se glowworms och jag absailade, var ett härligt äventyr! Sen åkte vi till ett Maori ställe och fick en kulturell natt. Var härligt och riktigt god mat! Vi killar fick lära oss krigsdansen NZ rugbylag gör innan match. Såg rätt roligt ut.

Sen nu så sitter jag här dagen efter och väntar på bussen som tar mig öster ut där jag kommer spendera 3nätter på tre olika ställen innan jag kommer tillbaka hit till Roturura. Så vi hörs nog då!

Just det sett mina första vattenfall, det är ju alltid en upplevelse! Sen lite tråkigt är att jag kommer bra överens med tre st personer som tyvärr jag måste lämna, hoppas att vi ses senare under resan!

Skottland, bejby! (Måste ju också).

Hellu!

Nånting jag tänkt göra jättelänge är att visa lite bilder från när vi var i Skottland i höstas. Sen tappade jag bort bilderna, och nu är de äääntligen återfunna. Så då kör väl vi då.

Första kvällen, efter att ha landat i Edinburgh och sen tagit bussen hela vägen upp till Inverness. Såhär fin var den lilla staden by night!

Inverness ligger precis jättenära Loch Ness, det var därför vi valde att bo där. Denna floden har någon sorts samband med Loch Ness men minns tyvärr inte riktigt hur det var med det.

Dagen efter tog vi en liten höstpromenix!

Eftersom vi var i Skottland hade alla städer varsitt eget slott. Här är Inverness-slottet!

Sen åkte vi till Loch Ness!

Tyvärr hade vi lite oflyt och kom dit precis när slottsruinen stängde för dagen, så vi fick titta på allt från vägen istället. Funkade också.

Tobbe tittar på sjö.

Mamma var liiite orolig att vi skulle bli uppätna av sjöodjuret som "bor där", men vi såg'na inte ens.

Urquhart Castle.

Tobbe tittar på busstavla. (Det visade sig att vi skulle vara fast där ända tills det blev mörkt, utan en enda annan människa i sikte. Men vi löste det med hjälp av picknick och lite vandring fram och tillbaka längs vägen).

Höstfint var det ju också.

Haha! Inser att bilderna där personer (=vi) är med ser typ likadana ut. Men jag kan lova att iallafall Tobbe inte posar, jag verkade bara tycka om bilder i profil just den dagen.

Kramis!

Tignes les Brevieres

Hej där alla i både varmt, kallt och slask!

Måns! Alla vi här hurrar för din resa! Ha det (fortsatt) underbart, gör inget dumt och glöm inte smörja dig! Lite råd från din vapendragare

Jag har det bra jag med. Inget brutet än👍 men jag måste ändå erkänna att flera av mina kroppsdelar har en märklig blålila färg... Men det hör ju till, inte sant!

Just nu är jag i Tignes les Brevieres med La familia. Såå mysigt! Trots att jag inte varit hemifrån mycket mer än en månad känns det ändå lite speciellt. Bästa kan vara maten! Kött❤️Grönsaker❤️Inte pasta&korv❤️

"Hemma" i Val Thorens är det chill. Jag jobbar inte, åker massa skidor och bräda, dricker öl och hoppar hoppborg. Typ så.

Går var vi ute och offpistade. Svettigt värre.<~men kul!

Sådär ja. Bloggar och klart.

Fred ut✌️

Första dagen, siktar högt

Men tjenare!

Nu sitter jag här i Auckland igen. Varit på en tvådagars utflykt norrut. Har varit roligt och riktigt fint!

Bussen avgick i måndags 07:30 upp mot staden Paihia, vi gjorde dock två stopp innan:

Första där vi såg sådana här stora träd.

Och andra stoppet för att se goat island och en fin strand!

Allra bäst var dock själva bussresan, helt sjukt vad fint det är! Överallt man tittar så blir man helt förstummade

’På kvällen  var det bbq med alla som var på bussen . Trevligt! Dagen avslutades med att jag och 3pers till åkte ut till ön mittemot och satte oss ner tog någon öl och pratade om meningen men livet! Var ett härligt avlidit på en härlig dag!

Dag två så var målet Cape Ringa, nordligaste punkten på NZ. Vi stannade tolk på ett ställe innan, därvi gick på en stig i en skog, tigern var bygd för drottningen av Englands skull. Var en fin liten vandring.

Sen kom vi tillade reinga som var sjukt vackert! Rekommenderar alla ättika hit!

Efter det sand boardade vi. Riktigt kul, trillade dock så blev lite Sandin!

Sen blev vädret sämre vilket var lite trist så vi begav tillbaka till paihia.

Idag  så åkte vi ut på en båttur för att se delfiner, fanns chans att man kunde få simma med dem men tyvärr så var det delfinungar i vattnet, vilket gjorde att det inte gick:/ lite synd men ändå kul att se delfiner för första gången!

Och nu sitter jag här i Auckland, imorgon börjar nästa äventyr söder it. Hoppas det bli lika bra fast bättre väder!

Tjillevippen

Forsta dagen, siktar hogt

Tjabba Tjena Halla!

Sitter nu efter Första Dagen nu på denna resa. Resan hit gick  förvånansvärt snabbt och bra. Kunde till och med sova lite på flyget vilket jag typ aldrig kunnat göra, så redan då kände jag att det här kommer bli bra;)

Idag har det varit en helt fantastiskt fin dag. 26grader och inte ett moln på himlen, lite skillnad mot va det var i Sverige när man åkte. Började Auckland-dagen med att få stressa lite då jag hade läst fel på bussarna. Trodde det tog 10minuter att ta sig till hostellet men det var visst att bussarna åkte var 10minuten, tog 45minuter. Men det löste sig tillslut.

Jag satte ribban högt för denna resa då jag åkte upp i NZ hösta byggnad och gjorde skywalk och skyjump. Se bilder nedan. Var riktigt fräckt och helt fantastisk utsikt. Auckland är en av de finaste städer jag har varit i. helt otroligt vackert! Efter detta äventyr hände det inte så jättemycket, jag gick runt för att titta till staden, handlade grejer jag glömt. Skönt att kunna ta det lugnt efter en lång flygresa. Men imorgon börjar det på riktigt, halv 8 går bussen mot nordligare ställen. Spännande!

Allt för mig, jag frodas och mår bra just nu!

\
Precis inna ja hoppar ner fran en 195meters hog byggnad.

Skywalk, har gick mar runt byggnaden pa en smal avsats, var nastan jobbigare an skywalk, speceillt nar man skulle ga baklanges och titta uppat

Utsiktsbilder fr[n Tornet

NZ here I come, och lite andra länder

Hejsan hoppsan bara lilla jag.

Har varit väääldigt (visste ni att förr i tiden så la man till extra vokaler för att det skulle vara lite finare, tycker själv det ser mest knasigt ut.) dålig på att uppdatera bloggen men nu ska det bli ändring på detta

Jag har under hösten varit sjuk och är nu äntligen Frisk! Hur firar vi detta, med en förhoppningsvis fantastisk resa. Planet lyfter nästa fredag och när det kommer hem det får vi se. Försa anhalten blir Nya Zeeland där jag kommer åka med ett bussbolag som heter Stray fram till slutet på Mars. Kommer bli fina vyer och härliga aktiviteter och kanske en öl eller två.

Efter att ha slagit klackarna i taket i NZ så bär det av mot grannön Australien, blir dock kortvarig här kanske en vecka kanske lite mer. Ska ta dykarcertificat i Carins och sen får i se lite vad som händer med mig.

Transportmedel (som jag tror är flyg, går liksom inte cykla från Australien) går mot Asien där jag förhoppningsvis kommer träffa på Carolina den fina, Elin den ultimate och Tobbe den sköna filuren i Skurup. Vi ska sen visa Sydostasien hur man lever loppan.

Hur resan går mot sitt slut vet vi inte men jag hoppas jag har pengar kvar att ta mig tillbaka till Sverige i sommar.

Lite info om mig ska föröska uppdatera mer frekvent nu!