< Till bloggens startsida

Budapest och dess charm

Sen var vi ju i Budapest också, ganska länge sen, men bättre skriva om det sent än aldrig! I Ungerns huvudstad badade vi i varma källor på ett gammalt badhus från Romartiden, tittade på diverse utsikter, besökte det där superkända monumentet (heroes någonting, ni har sett det på tv!) och vandrade på alla dessa sjukt långa, sjukt raka och, i många fall, rätt trista gator.

Pubrundan skulle enligt beskrivningen på reklambladet ledas av en "crazy local guide". Denna guide visade sig vara en liten, rund, tafatt man med överkammad flint, iförd propert knäppt kostym och glasögon. Rätt snäll fast inte speciellt crazy, så det var tur att vi hittade så många sköningar bland pubrundedeltagarna; bl.a. Simon, långhåret/prinsen, han-kepsen, Charles, Ron Weasley, pennkjolen, smalface, hon-den-andra, Skarsgård, det-vita-fyllot och han den fjärde, istället! En mycket rolig kväll som länge kommer sitta i vårt minne...
...på en liten liten pinne.
Hihi, sholahopp!

Finfrukost under tvättlinan

Elin gillar julkexen

Vi är fortfarande vid liv

... Vi har bara råkat flytta in i en lägenhet utan internet. Men det gör inget, för hon som har lägenheten är så himla gullig och bjuder oss på te och julkex och annat.

Vi har inte lyckats ta oss till Split än förresten. När vi klev av katamaranen här i Zadar och upptäckte hur fin denna staden var, bestämde vi oss för att stanna en sväng. Det var ett bra beslut! För här har vi

det fint. Dessutom har vi hittat en restaurang med både internet och jättegod äggröra. Score!

Nu ska vi kolla boende i Split dit vi tänkte åka imorgon istället, och sen ska vi åka ut till en liten lokal ö och sola/bada.

Igår kväll drack vi tolvkronorsvin ur våra snabbkaffedoftande plastkåsor. Kändes jättetågluffaraktigt. Och ganska mysigt.

Hejsan hoppsan.

Thank you for nothing

Såhär ser Maria och Carolina ut om fötterna när de bevandrar Europas marker. Helst tillsammans med stråhatt, magväska, kamouflagefärgade shorts, karta och kamera runt halsen. Elin trotsar här trenden och kör på avslappnad tågreselook istället, inte riktigt lika hippt men vi behöver någon presentabel nog att visa sig för folk.

Imorgon ska vi upp kl 4, gå till stadens lilla busstation för att åka till Pula. Där hoppar vi på en katamaran som tar oss till Zadar där vi (förhoppningsvis) kommer kunna ansluta till ett tåg och efter något byte slutligen komma fram till Split, där vi planerar att spendera några dagar. Så, kära vänner! Håll alla tummar ni har; för kommer vi fram till Split utan några brutna ben, missade anslutningar eller förlorade gruppkamrater - då har ett mindre mirakel inträffat.

Så länge - "thank you for nothing" som vår söta hyresvärd för lägenheten så fint sa när vi sa adjö tidigare idag (vi hoppas hon sa fel och menade everything, men man vet ju aldrig....).

En HALVvegetarisk pasta

Vi kände att vår kära lilla pasta-tant var värd ett alldeles eget inlägg!

När kom visade vår sötasöta middagsvärdinna upp oss på sin luftiga terass där hon dukat med en sked och en gaffel. Hon bjöd på i princip allt hon hittade i sin kyl, inklusive hemmaodlad inlagd paprika, svamp som skulle kunna ha varit champinjoner men som var alldeles skrynkliga och smakade salt. Väldigt gott! Vi serverades även "halv-vegetarisk pasta" - helt enkelt pasta med tomatsås och bara liiiite skinka i.
Och extra fint kändes det när hon påpekade att det var "My Product" vid varje ny liten rätt.

Hela vårt samtal flöt på i en egenuppfunnen blandning av svenska-engelska-tyska-spanska-italienska, kanske en gnutta kroatiska också. Det fungerade förvånansvärt bra faktiskt!

Sen bjöds det på hemmaodlat vin och en liten skvätt vodka (med en ganska förtroendeingivande etikett...)

När vi skulle gå visade vår söta kock oss sitt hallbord. Hon berättade att hon hade Jungfru Maria där, eftersom hon var katolik. Hon berättade också att hon var född i maj, så därför fick Jungfru Maria sällskap av en oxe modell större, iförd två små virkade dukar.

Viktig och bra information kände vi att vi fick där. (Det är därför vi delar den med våra kära bloggläsare). Godnatt! Om mindre än fem timmar ska vi vara vakna och alerta och i färd med att packa ner vår nytvättade tvätt (som antagligen fortfarande är blöt) i ryggorna.

Lite bilder från igår

Rovinj

Kom till Rovinj i gryningen utan att ha fått speciellt mycket sömn på nattbussen och utan att ha kollat upp det där med boende över huvud taget. Som tur var löste sig boendeproblemet på ett perfekt - om än något konstigt - sätt. Vi hittade en städerska på gatan och frågade om hon visste något bra sovställe, varpå hon genast vinkade upp oss för en trappa som visade sig leda till en tandläkarmottagning. Där möttes vi av en blåklädd tandläkare som räckte fram en telefon, och i andra trådänden satt en kvinna som berättade att hon hade en tvårumslägenhet med kök och balkong att hyra ut till oss, och att hennes man genast skulle hämta oss i sin taxi.

Så nu sitter vi här i vår sexbäddarslägenhet (som inte ens var särskilt dyr) och tycker att livet är ganska bra. Om en halvtimme ska vi vandra neråt gatan där vi hittade en liten tant som erbjöd sig att laga pasta med hemmaodlade grönsaker till oss när vi gick fram och frågade efter restaurang. Så himla söt!

Så kan det gå när inte haspen är på en vanlig torsdag i Rovinj

Ett ungerskt "skithål"

Som ni vet har vi alla tre ganska lätt att skjuta på saker och ting och vara ute i sista stund (Måns - vi behöver inga förmaningar eller "vad var det jag sa) Men allt brukar ju alltid lösa sig till sist.. Och det gjorde det även idag.

Så nu, efter många om och men, sitter vi i Zagreb, dricker ett glas vin på en uteservering (sjukt varmt är det här!) och väntar på en nattbuss som ska ta oss till Rovinj.

Dagens besök var, enligt Carro "ett ungerskt skithål". Då vi inte riktigt tänkt på att kolla tågtiderna och tittat upp vilket ställe vi faktiskt var på väg till, klev vi av tåget på en gudsförgäten plats som inte ens var halvfin, vi visste inte var vi var eller hur vi skulle komma därifrån och vi kunde inte fråga någon eftersom vi aldrig tagit oss tid att lära oss ungerska.
Vi letade efter en turistinformation i evigheter (alla i denna lilla skithåla saknade ju förmågan att tala engelska utan förmedlade sig genom att peka och vifta åt olika håll eller genom att ivrigt eller irriterat prata ungerska i högre och högre ton då det verkade tro att vi skulle förstå språket bättre då de för full hals skrek orden till oss). Dessutom saknade denna lilla skithåla internet och vi träffade inte en människa som verkade inneha ett IQ över 30. Efter många turer fram och tillbaka fick vi veta att det enda - och sista tåget - lämnade en timma senare. För övrigt var väl denna skithåla, allmänt känd som keszthely helt okej, enligt bilderna på turistbroshyeren var stränderna och slottet dessutom sjukt fina. Och vill ni veta något positivt? Även om vi inte hann bada i den stora sjön, lake Balaton (Europas största någonting) innan vi var tvungna att fortsätta vår färd så åkte vi längs hela dess långsida och eftersom tåget puttrade fram i ca 50 km i timmen så fick vi en bra glimt av den, hurra!

Ännu en positiv grej var att vi blev en erfarenhet rikare så lärde vi oss antagligen något vi kommer ha nytta av senare i livet. Typ lita inte BLINT på Lonely Planets tips när det är lågsäsong, och tro inte att alla småstäder har internet och engelskspråkiga invånare. För det har de inte. Och då är du körd.

Provisorisk klädtvätt

Så här husliga är vi.

Cesky Krumlov var faktiskt extremfint!.

HejHå!

Här sitter vi i vårt luftiga rum i varma Budapest, så kom vi på att vi faktiskt inte har nämnt hur vackert Cesky Krumlov är!

Väldigt vackert!

Hela den lilla staden är klassad som världsarv och det kändes verkligen när man gick på de små kullerstensgatorna. Så mysiga hus, gränder, caféer och affärer!

Trots Krumlovs "imponerande storlek" (smått ironiskt) fanns där ett rätt spektakulärt slott, med en riktigt spektakulär slottsträdgård! I den trädgården hängde vi några timmar framför en sjö full av näckrosor, och njöt av solen som faktiskt vågade visa sig ett tag. Om ni mot förmodan skulle halka in i denna ministad under någon av era otaliga Tjeckienresor, så rekommenderar vi den trädgården.

Något annat vi rekommenderar är att kämpa sig upp för kullarna/bergen runt om Krumlov för att slänga en blick på utsikten, förslagsvis vid solnedgång. Det gjorde vi, och utsikten var underbar - man såg hela staden! Om man dessutom, som vi, råkar stanna en aning för länge så att det hinner bli läskigt och mörkt, så ser man ljusen i staden tändas och det blir om möjligt ännu finare. Att sedan ta sig ner för hala, branta stigar i mörkret är kanske inte så fint, men absolut värt det.

Något vi rekommenderar halvmycket däremot är att gå upp klockan fyra på morgonen och i mörkret möta diverse hemvändande festare när man med 17 kilo tunga ryggsäckar vandrar den timmeslånga uppförsbacken till tågstationen. Som ni förstår testade vi även detta. Det var ingen hit.

Ett tips från oss resande, världsvana, allsvetande

Igår när vi plåtade ett gäng slumpvis utvalda folk utanför en pub fick vi ett tips: istället för att ropa cheese eller något annat vanligt tråkigt ord för att se så glad ur som möjligt, kan man ropa ...

... VETEKLI!

Bra va?

Eller kan man göra på det lätta sättet och helt enkelt klä ut sig till björn:

Uppdatering från Cesky Krumlov

Idag regnar det lite grann. Inte sådär mycket så att det stör men tillräckligt för att vår raftingtur (man paddlar en gummibåt genom floden, nedför massa dammar) blev inställd. Det var lite synd, men inga sura miner här. Vi går på café, pratar om livet och läser om Budapest (dit vi för övrigt åker i morgon bitti klockan 05) istället. Cesky Krumlov är dessutom så pass litet att du vandrar genom hela staden på 15 minuter - en kvart, så vi har kommit fram till att regn ändå är ganska mysigt och att vi egentligen inte går miste om så mycket. Det finns rätt få saker att göra här, varesig det regnar eller ej.

Imorse var vi och handlade på Coop tillsammans med Krumlovs mammor och pensionärer. Vi råkade köpa gourméost som luktade jäst kräk (sån ost som föräldrarna Wetterstad förhoppningsvis gillar! Annars är det av ren elakhet de envisas med att förvara sådana i kylen...) istället för margarin, den ligger numera och luktar illa i hostelets kylskåp (inte för att skapa kväljningar hos övriga boende utan mest för att det bor några ungerska gubbar i rummet bredvid som ser ut att gilla jäst-kräk-ost och som kanske blir jätteglada av att ha den där. Så snälla är vi.). Sen lagade vi lyxfrukost och åt tills vi storknade.

Blir det uppehåll ska vi upp och vandra i bergen. Carro och Elin tycker att en hästtur vore roligt, mest för att se Maria på en häst. Det tycker inte Maria.

Nu regnar det ännu mera. Tur att vi sitter under tak på uteservering och dricker choklad/skriver/stickar. Hej och på återseende.

Present från Elin

Idag köpte Elin en present till mig.
Det är ett suddigum och det är jättefint!
❤//Carolina

Sep. 20, 2012

Nu är vi påväg till Cesky Krumlov. Som de ligister vi är sitter vi självklart längst bak i bussen, sparkar i ryggsätet framför, tuggar snus och skriker hejaramsor i kör. Och spelar Volvo 142 ashögt på mobilen. Bussen bjuder på varm choklad och tidningar på tjeckiska, så vi kunde inte ha det bättre!

Bild 1. Såhär såg det ut när vi smårullade hemåt efter att ha tryckt i oss alldeles för stora tårtbitar (självklart INNAN middagen) på ett cafe igårkväll. Fint!

Bild 2. Sen träffade vi Anna och Elisabeth (två kalmartjejer som passande nog också är på tågluff och bor ca 50 meter från oss!) Vi hamnade högt uppe på en balkong i en restaurang alldeles i närheten där vi bor. Där åt vi mat och gjorde vårt (halv)bästa för att hänga med på ett 48frågorsquiz som gick sådär ... ("vem uppfann teleskopet?" - "hette han inte Johan?"). Vi lyckades iallafall quizza oss till jumbopriset i form av en godispåse, så vi gick absolut inte därifrån som förlorare. Även om vi utan tvekan var sämst och godispåsen lika gärna kunnat ha tillfallit oss eftersom vi var ungefär 34 år yngre än alla andra. Barnpris typ. Efter denna rafflande tävling begav vi oss ut i nattPrag där vi hamnade på en nattklubb med högre luftfuktighet än en regnskog (vilket innebar att man praktiskt taget inhalerade svett, så vi gick ut rätt fort). Vi stötte även på en riktigt glad man med hästsvans och letade ölhall som visade sig vara stängd. (Mycket ölprat, men vi är faktiskt i Tjeckien så ha överseende ...)

Och för er som undrar: det var Galileo som uppfann teleskopet. Inte Johan.

I Cesky Krumlov kommer vi att bo granne med Hostel Egon, det blir svårslaget.

En glad stund i Prag

Resans basta citat hittills:
"Faaan, det var SALT!"

Mojligtvis ar det bara jag som tycker om detta citat och darfor vill foreviga det pa bloggen.
Det var namligen bara Maria och Carro som hunnit begrava sina grottallrikar i det vi trodde var socker,
men som visade sig vara ... salt. Sen var de tvungna att ata upp allting, for vi var jattehungriga och hade ingen annan mat. Marias minspel var finast! Och surast. Hon ville, enligt egen utsago, "bara sleva i sig skiten sa fort som mojligt".

Hihi. Jag tog honung pa min istallet. Nu ska vi checka in i nytt rum, tjohopp!

/Elin

Här i Prag är dumplings vanligt

Vill ni veta en sak där hemma i sofforna? Såklart ni vill. Vi har så stort flyt på den här resan så det är helt otroligt (peppar, peppar...). Allt går helt i vår väg. Antingen beror det på alla dessa kyrkbesök, att vi vidrörde den lilla förgyllda plattan som ska bringa tur på en av statyerna på Charles Bridge eller på något helt annat.

... Nu visar det sig dessutom att imorgon, på vår 3 timmars långa bussresa till Cesky Krumlov kommer de visa både scooby doo och Tom och Jerry! Det här kan ju inte bli bättre. Shabadabadooooo!

Vitt bröd med hallonsylt, jordnötssmör eller nutella tillsammans med lite blaskkaffe. Hälsoresa.

Vår tolkning av Svansjön

Dag 8 - Dimma, sol, uråldriga slott, parkhäng och kulturella upplevelser.

Kära Vänner!

Nu ska ni få höra om den mysigaste dagen i mannaminne, åtminstone i vårt halvrediga minne.

Så här började morgonen,(PappaStefan, håll dig i hatten för nu kommer du bli stolt)! Vi var uppe och härjade TIDIGARE än tuppen för att strosa runt på Prags morgondisiga gator. Vi köpte frukost hos mannen på hörnet och satte oss på muren vid floden Moldau. Där såg vi dimman lätta över Charles Bridge och hela Prags romantiska byggnader framför frukostmackan.

Vi träffade en fotograf som ansåg att vi på muren var ett mycket vackert motiv. Hon berättade även att just denna morgon var den vackraste på länge. (Ännu ett fint exempel på vårt extrema flyt!)

Efter den, kanske någonsin, finaste frukosten hade det lyckats bli rejält varmt! Vi besteg trapporna upp till Prag Castle (tydligen världens största slott) och gluttade på utsikten. Grymt fin! Slottet var också fint. Dock var det så jädrans stort att vi bara hann/orkade se litegrann av det. Coolt att ha varit där i vilket fall.

När vi kände oss mätta på gamla slott men ganska hungriga i övrigt, köpte vi varsin soppa med pommes (det var en ny kombo!) för att sedan ta vårt pick och pack och kaffetermos och fördriva ett par timmar intagandes sol i en park.

Och sen! Gick vi till gamla stan för att insupa Svansjön-balett. Peppen var stor. Baletthuset var däremot rätt litet, men det gjorde ingenting för föreställningen var jättevacker, och dansarna/dansöserna väldigt duktiga. Vi har lyckats vara både riktigt religiösa OCH kulturella under denna resan. Starkt jobbat. Heja heja! Ni lär inte känna igen oss när vi kommer hem igen, såna under av kultur och religiositet kommer vi att vara.

Vi avslutade natten i ett ölmuseum där vi drack... Öl. Den kostade 10 kr. Hejdå.

Lite bilder ska ni också få se. Vi framför slottsutsikten.

Och vi när vi dansar balett.

(Nä, det var ljug.)

Vårt allra mest högtravande tack.

Det här är till Wetterstadsborna som så snällt hjälpte oss att hitta vårt nästa stopp, Cesky Kumlov. Ett mysigt hostel i spännande färger är precis inbokat och vi räknar med att åka härifrån imorgon. Nu ska vi vräka i oss frukost, köpt för 10 kr av en liten söt man på hörnet där vi bor. Schnitz!

Dag 7- Lite allmänt Praghäng

Hallå i världen!

Idag har vi upptäckt Prag! Verkligen. Vi har strosat och strosat, efter det gått lite och sen strosat lite mer. Vi funderade lite på vilken stad vi gillar bäst, Amsterdam eller Prag. Vi kom fram till att det var lite för svårt för att välja. Vi bokstavligt talat älskar båda städerna och de är så obeskrivligt vackra!

En sak som är fett värd att nämna om idag var Old Town Square! Jättevackert torg där söta par dansade till de små jazzbanden som spelade lite här och var.

Vi kommer nog bli lite religiösa tror jag, så mycket kyrkor som vi besöker... Men vad gör väl det, kyrkor är fina och biblar luktar vanligtvis ganska gott!

Här är en liten bild från dagens strosning!

Ha't bra!

Ett litet tillägg

1. Coldplay med en massa skrikande ungdomar.. Vi kom på att vi är så mycket coolare och sofistikerade än så. Därför lät vi stegen föra oss mot jazzklubben Reduta, där det var livejazz på gång - ett väldigt bra beslut insåg vi eftersom klubben var grymt mysig och bandet riktigt bra. Enligt en källa var det Tjeckiens bästa jazzband, och de har spelat ihop i 55 år. Det ni!

2. Vi var ju i Bryssel också! Tittade på Europaparlamentet, gick på parlamentarium, fotade Europaparlamentet, kissade på Europaparlamentet och fikade utanför Europaparlamentet. Sen åt vi pasta bolognese också. Och åkte förbi Bryssel Nords Station fyra gånger.

3. I förrgår åt vi glass innan maten. Kände oss otroligt självständiga, vuxna och fria. Äntligen får man bestämma själv! Glass före maten är något vi alla velat testa ända sedan vi lärde oss gå, ungefär. Så det var gött.

En annan bra grej med jazzklubben jämfört med Coldplaykonserten var att killarna på klubben antagligen var snyggare. Kolla bara!

Dag 6 - Prag! Och lite annat.

Hej alla fans!

I natt tog vi liggvagn mellan Bryssel och Prag, med stopp i finfina Köln där vi besökte en vacker katedral som passande nog hade en stor nattgudstjänst med massor av tända ljus och skönsång. Vi gick alla därifrån med lite lugnare sinne och varsitt meddelande direkt från Gud (!). Liggvagn var riktigt mysigt och rekommenderas starkt över sittsovvagn, främst för att det faktiskt gick att sova utan att byta ställning 13456366 gånger. Och för att vi kunde ligga och titta ut på stjärnorna innan vi somnade.

På något vänster glömde vi, eller sköt iallafall upp boendebokningen i Prag. På tåget fick vi sen veta av våra slovakiska grannar att Prag, just denna helg, både har någon sommarenäröver-höstenkommersnart evenemang och coldplay på besök. Vi lyckades iallafall knipa sista platsen på hostelEmma när vi kom fram, och det var ju bra.

I Prag är det fint. Vi trivs redan även om vi inte hunnit mycket mer än äta och ... Äta. De senaste dagarna har vi även besökt Maastricht, Antwerp och Bryssel (som tidigare nämnt). Maastricht var superfint - kyrkor, smågator, gränder och duggregn. Vi drack kaffe i en gammal kyrka som gjorts om till ett jättebibliotek - världens finaste (enligt vår gå-runt-och-guida-dig-skälv-karta som vi köpte för 15 spänn och som antagligen var skriven av Maastreichtborna själva, men vi är beredda att hålla med..).

Och sist, minst men absolut inte oviktigast, Antwerp! Vilket ställe. När vi kom in på vårt hostel blev vi lite förvånade och ganska glada. Inredningen var klart anmärkningsvärd, med halvnakna, halvt stympade provdockor på väggarna, jättegosedjur som prydde hörnen, säckar i taket och schackbräden som funkade som bord blev det riktigt mysigt. Där träffade vi massvis av internationellt folk och till skillnad från Sarphati hostel i Amsterdam var folket en aning klarare i bollen här.

Nu ska vi ut och vända på Prag!
Kanske snyltlyssna lite på Coldplay.

Sbohem. Dobre zit!

Lite glimtar från Köpenhamn

Maria tupplurar på Parlamentshuset<3

Dag 4 - Antwerp

Hej! Nu har vi kommit till vårt hostel i Antwerp, Belgien. Här är det mysigt och ganska skumt. Provdockor på väggarna, jättehögt i tak och rätt dålig belysning. Och massa internationellt folk som pratar massa Olika språk. Nu ska vi käka kvällsnudlar.

Cyklar

När vi är inne på cyklar så tänkte jatg visa upp min fina cykel jag drog hem på Polisensaktion.

Min mormor döpte den till Pucko, vilket tycker jag är ett passane namn.
Andra reflektioner överaktionen var att det var helt sinnensjukt mycket med folk, uppemot 300. Det bästa var dock att man kände sig väldigt ung med alla pensionärer. Alla tjejer borde strunta i alla ansiktskrämer som gör dem yngre, gå på aktion istället!

Allt för mig

Dag 3

Hej & Hå där ute i småskogarna!

Idag har vi varit på freetour som inte visade sig vara så free (eftersom guiden krävde oss på dricks), och så har vi cyklat. Vi träffade en holländare också som tyckte svenskan lät som sång, dock en hackig sådan. Han var fotograf också - hans hemsida heter http://www.schlijper.nl">www.schlijper.nl. Har inte varit inne än men han är säkert mycket duktig.

Imorgon åker vi vidare! Först till Maarstricht som ska, enligt både en snubbe på hostelet, en tågtant och internet, vara en av världens finaste städer (ska tom. finnas grottor!). Sen kommer vi åka tåg till Belgien för att byta tåg i Bryssel och sova i... Antwerp (!!!!). Och vad i helvete är då Antwerp? Det undrar vi också, men med hälften så billigt boende än Bryssel och bara en halvtimma därifrån fanns inte mycket alternativ. Krångligt? Nä.

Ikväll tänkte vi käka lite billig mat på vårt nya stamställe (typ) och sen hitta någon mysig servering och ta en öl, eller kanske två. Låter bra va?

en spännade dag

Hej!

Här sitter jag dagen efter imorgon med inget körkort, ont i huvudet och en öppnad petflaska framför mig. Hur hände det här? Jo det ska ni nu få läsa, spänn ögonen ordentligt för detta är spännande.

Okej, vem lurar jag, vem f** kommer läsa detta inlägget när man kan läsa om en hel tågluff i förra och kommande inlägg. Hur kan en dag i Kalmar vara spännande, aja man får väl försöka

Gårdagen var dock en väldigt mysig dag som började med arbetssökande på Åbyskolan samt gym innan jag satte mig ner och läste. Visst är det spännande. Hann även vara med på ett informationsmöte från AF, kan vara det tråkigaste som jag varit på. Om Någon av våra läsare (hehe) har Haft Angela Stridh i Engelskan och kommer ihåg hennes grammatiklektioner i Engelskan, det var inte ens i närheten av tråkigheten som uppstod vid detta tillfälle. Men se började det roliga. Jag utmanade Mille, Oliver Bergman och Max på bowling, dock slutade jag tre men jag var nöjd ändå. Mille och Jag fortsatte vårt äventyr där nästa anhalt var Bio. Filmen Modig såg vi. Den får tre pannkakor av fem och en halv möjliga. Musiken får dock en hel omelett i betyg. Efter ha skyndat sig hem så var det utgång som gällde. En utgång som tyvärr inte kommer gå till historien, var inte så mycket folk och inget gratis vin. Men nu är det slut på Vallen så nu gråter vi. Just det jag har tappat mitt körkort också vilket inte är så bra, men det brukar lösa sig på någotvis.

Det var en jävligt spännande resumé av min spännande dag, jag är inte alls avundsjuka på mina bloggkollegor.

Puss och kram nu ska jag gå på auktion med polisen

/ Ginger

Hej fran Amsterdam. (Dag 2)

Hejhej!

Har sitter vi pa hostel i Amsterdam, dricker en kopp te och pustar ut. Efter en natt i en tagkupe tillsammans med en tjej fran Chicago kom vi alla, med mer eller mindre varkande kroppar, fram till denna underbart vackra stad.

Idag har vi: gatt, hittat en finfin park precis utanfor hostelet, varit med i en kinesisk reklamfilm, smugit oss med pa ett japanskt gruppfoto, snyltat provsmakningsost i massor, forhandlat oss till ett formanligt pris pa cykelhyrning, atit billig (men god) pasta, hittat blommarknad som var ratt fin och luktfylld, inhandlat tavelmotiv och sjal, tappat bort Carro en snabbis (hon kokte bara vatten i kallaren), hangt lite med skyhog man pa ett torg, skankt pengar till en annan, skyhog, basfiolspelande man som var riktigt skon, sett jattestora sapbubblor, lyckats fa ga pa gratistoa pa mcdonalds, blivit mobbade av smatjejer, druckit termos-kaffe och atit wienerbrod pa Dam-torget, hittat en Stellan-Skarsgard-i-Mamma-Mia-lookalike som overtalade oss om att cykel ar obligatoriskt i Amsterdam, tagit kort pa Rembrandt, och haft en sjukt mysig och rolig dag. Och nu sitter vi i kallaren pa Sarphati Hostel med folk ifran massa olika lander, och dricker Rooibos-te. Som sagt.

Och angaende fordomen om knark, hasch och hoga manniskor... arligt talat trodde vi val att dessa var overdrivna. Efter att ha kommit in pa vart hostel, mott tre hoga man i kon till incheckningen, med rabattkuponger pa knark bredvid disken, ha traffat vara italienska rumskompisar som efter ca tva meningar fragar om det ar okej att de roker pa och fatt forklarat av ytterligare en irlandsk rumskompis att han sovit de tva senaste dagarna med forklaringen 'you don't smoke?' borjade tom. vi undra... (kara foraldrar: vi knarkar inte. Bara lite latta droger som saljs i gathornen och det ar inget farligt som man kan bli beroende av sager dom...) (skojar bara).

Vi borde aven tillagga att Amsterdam kan vara den absolut vackraste staden nagonsin! ak hit.

Hutt!

Pengar. Pass. Biljetter. Och druvsocker. Check.

Nu ni!
Nu sitter vi på tåget, vi har lyckats baxa upp våra sjuttonkilosryggsäckar på hatthyllan. Mannen nedanför verkar lite nervös.
Puss och kram från era
(numera) ungdumar på resande fot!

Panikpackning - I sin mest storslagna form.

Herregud.
I morgon åker vi.
Och jag har inte packat.

Fast någonstans känns det ändå om att det är precis så här det ska vara. För det är så här jag alltid lyckas göra.

Men nu sitter jag här. Med en kall kopp te jag inte lyckats dricka upp för att jag varit för upptagen med att vara förtvivlad över min alldeles för orymliga väska. Och jag väljer att se det så. Väskan är för liten, min packning är INTE för stor.

Nu hämtar jag en större.

/Carolina

Förlåt Måns.

Måns, förlåt om du har en ful munkfrisyr på headern.

/Carro.

en dikt på pröv

säv, säv, susa,våg, våg, slå,I sägen mig var Ingalillden unga månde gå?

Hon skrek som en vingskjuten and, när hon sjönk i sjön,
det var när sista vår stod grön.

De voro henne gramse vid Östanålid,
det tog hon sig så illa vid.

De voro henne gramse för gods och gull
och för hennes unga kärleks skull.

De stucko en ögonsten med tagg,
de kastade smuts i en liljas dagg.

Så sjungen, sjungen sorgsång,I sorgsna vågor små,säv, säv, susa,våg, våg, slå!Gustaf Fröding, (1860-1911).
Svensk skald.
Dikten ovan är från diktsamlingen Nya dikter som utkom första gången 1894.