< Till bloggens startsida

Mandarin 2

你好

 

Har idag gjort mitt sista prov i Mandarin 2. Oerhört skönt. Den sista uppgiften handlade om att beskriva sin dag på kinesiska, och eftersom ni kanske undrar var jag gör på dagarna så kommer det jag skrivit här nedan:

 

 

我早上八点起床。我八点一刻叫我的哥哥。 我八点半吃早饭。 我九点学中文。 我上午老学中文。 我学三个小时。我在家里学中文。中午十二点我吃午饭。 我不睡午觉。我下午一点学中文。 我学一个半小时。我下午两点以后用电脑。我很会电脑。我下午四点半喝红茶。我很喜欢喝红茶。我下午五点打电话一个人。她叫Elin。我晚上六点半见我的家。 我 跟我的的家晚上七点吃晚饭。 我们吃瑞典采。 我晚上十一点睡觉。

 

 

Klockan åtta går jag upp. Klockan kvart över 8 väcker jag min lillebror och klockan halv nio äter jag frukost. Vid nio börjar jag plugga, jag pluggar hela förmiddagen i ungefär tre timmar. Jag pluggar hemma. Klockan 12 äter jag middag, jag sover inte middag. På eftermiddagen pluggar jag lite kinesiska, ungefär i en och en halv timme. Efter klockan två är jag på datorn. Jag är bra på att använda datorn. På eftermiddagen klockan fyra dricker jag svart te. Jag tycker om svart te.  Eftermiddagen klockan fem ringer jag till en person. Hon heter Elin. På kvällen klockan halv sju träffar jag min familj. Jag äter sen vid klockan sju lunch med dem. Wi äter svensk mat. Klockan elva går jag och lägger mig.

Detta stämmer inte helt. Jag går ofta upp senare och lägger mig tidigare men jag tror inte min lärare kollar upp detta.

 

Nu kommer dock rutinerna ändras när jag slutar plugga samt så har vi fått besök från norr. Vår kusin Mattias Spante är här nu, i tre veckor. Vilket kommer resultera i mycket spelande på hästar och otroligt trevliga kvällar

 

 

Ha det bra!

再见


Kommentarer
en person

sitter alltid och väntar på det dagliga klockan-fem-samtalet :D

2013-02-13 @ 13:52:58
URL: http://vannernapavift.blogg.se
Ingrid

Fina dagar, älskar din extrema tydlighet i beskrivningen:) ser fram emot din flytt till skåneland till hösten!

2013-02-14 @ 21:02:16

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0