< Till bloggens startsida

Bildbomb 4: Uyuni saltöken

Här har vi kommit in i Bolivia, bott några nätter i Potosí på 3 967 meters höjd (där jag tydligen inte tog några bilder, men om ni vill, googla för det var jättefint) och besökt silvergruvor där arbetsförhållandena var jättedåliga - ingen mat och inget att dricka på hela lååånga arbetsdagen, istället tuggade de som jobbade cocablad för att slippa känna hunger, törst eller trötthet. Dessutom frigjordes arsenik vid sprängningarna, som virvlade runt i form av damm och drogs ner i lungorna på gruvarbetarna. Sånt tänker man liksom inte alltid på. Att folk som tar fram tillexempel silver kanske gör det under riktigt taskiga förhållanden. Iallafall, jag hade inte kameran med mig där heller tyvärr, men andra hade så om jag får bilder av någon annan kan ni få se hur det såg ut!

Men: bilder från saltöknen i Uyuni!

Här hämtas salt som ska jodas och sen säljas som matsalt. 
 
Jag + Agnes (det blåste rätt mycket = lite kallt, därav underställströja/jacka)
 
Salthögar! Också: min favoritbild från Uyuni.
 
Peter + flaggor från hela världen på någon sorts monument.

Leker lite.
 

Christoffer hoppar.

Tobbe hoppar.
 
Och jag "hoppar". (Jag var i luften, sen.)
 
Leker. (Johanna med Karoline i handen).
 
Leker lite mer.
 
Och ännu mer! Mini-Agnes!
 
Kul att experimentera med perspektiven tyckte vi! Och att ta "hoppbilder". Tydligen. När vi haft fotopaus klart åkte vi och åt lunch på en saltöken-ö full av kaktusar, sen tog vi en gruppbild som jag inte sett än, och sen åkte vi tillbaka till Uyuni. Fin dag var det!

Nu ska jag:
Tvätta moppe
Fota moppe
Ringa viktiga samtal
Fundera på lunch
 
Ciao!
 
Ps. Ingen som vill köpa moppe?!
 

Kommentarer
Den bästa rödhårigakillen på denna jord

Så sjukt fint!! Måste dit någon gång i mitt liv

2013-05-03 @ 05:56:54
stefan w

Vilka bilder! Ser overkligt ut.

2013-05-05 @ 20:42:02

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0