< Till bloggens startsida

Inner Mongolia

Bättre sent än aldrig.
 
Förra veckan spenderade jag 4 dagar i Inner mongolia vilket jag glömde berätta för bloggläsarna. men här kommer lite info vad jag höll på med under dessa dagar.
 
Det första vi gjorde var att besöka ett temple, tyvärr var utsidan under rekonstruktion, Insidan var dock väldigt fint och detta tempel var fortfarande i bruk

Vi strosade även runt i stadne, besökte en stenmarknad och tittade på ringmuren som ni ser på bilden. var en fin liten stad. (liten om man räknar i kinesiska mått)

 
Dag 2 så var det öknen! Så här såg jag ut, vad tycker ni om min egengjorda mössa! 
 
Vi började med jeep-åkning för att komma så långt in i öknen som möjligt. Var förvånansvärt kul. upp och ned för alla sanddynor.Öknens egna berg- och dalbana.
 
Vill härma Elin lite för att hon är min idol! Var oerhört fint i öknen, trots att det "bara" var sand. mycket finare än jag hade trott. Här började även hikingen i öknen
 
Efter att vi hade gått ett bra tag kom vi fram till vårat lunchställe. Här hade de byggt upp en pool med grundvatten, så jag passade på att bada. inte varje dag man badar i en pool i öknen. var dock väldigt kallt men det stoppade inte super-måns.
 
Efter maten blev det mer jeepåkning. Vi stannade även på vissa ställen för att beskåda utsikten, som jag skrivit otroligt fint.
 
Efter ungefär 50minutes åkning kom vi fram till vår destination där vi slog upp våra tält

Sen klättrade vi upp på ett av de högsta sandynorna och väntade på soluppgången. det blåste en del vilket dock bara var bra för då var temperaturen behaglig. 
 
Jag blev lite rastlös så jag ställde mig upp. 
 
Solnedgången. 
 
Efter solnedgången åt vi middag och tände en brasa. där satt vi och mös, någon spelade munspel. trevlig avslutning på en jätterolig dag. Det bästa med dagen var dock stjärnhimmlen, tyvärr lyckades jag inte ta några kort. Så långt från civilisation och andra störande ljus var stjärnorna helt fantastiska. låg utanför mitt tält i över en timme och bara stirrade. såg tre stjärnfall. Kommer aldrig glömma den natthimmlen.
 
Dag 3: ställde klockan på 04:30 för att se solnegången. Solen var lite sen så inte förren runt 6-tiden så ville solen visa sig. men var en riktigt fin syn att se när solen steg och öknen vaknade.
 
Lite jeep åkning och lite vandrade. man känner sig fruktansvärt liten när man vandrar omkring här i öknen.
 

runt lunchtid så blev det kamelridning. var en spännande upplevelse som min rumpa aldrig kommer att glömma. VI åt sedan vid Moon lakei nnan det bar hemåt mot vårat hotell.
 
Dag 3: Resan hemåt men vi hade några stopp innan flygplatsen. vi besökte ett museeum som beärttade om minoriteterna i staden och dess historia. sen besökte vi en väldigt gammal del av den kiensiska muren. är verkligen förälskad i muren.
 
Nästa stop var gravar från något dynasty! kolla sandhögar!
 
Sista stopp en moské. 
 
Hade fyra jätteroliga dagar. fin natur och härliga människor.
 
Hejdå med en yxa, byxa
(jag kan också)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0